L13 96 ACT: Generate 2 effective SoMM ideas for your webshop

Goal

  •     Effective promotion of your webshop

Instructions

  •     Generate 2 effective social media marketing ideas for you webshop. Need inspiration? Look at the cases on pages 89-95. Of course, you can search  for other ideas. Think deeply about your business and your customers. Is it an effective idea?

Idee 1

Zoals wij reeds concludeerden in de concurrentieanalyse maken maar weinig bedrijven gebruik van sociale media. Geen enkele rechtstreekse concurrent van Imschoot heeft een Facebook account. Imschoot zelf ook niet. Wij zijn er zeker van overtuigd dat Facebook kan bijdragen tot een grotere naambekendheid van het bedrijf. Wij zouden niet alleen een Facebook account maken, tevens willen we een Facebook-link op hun website plaatsen. Natuurlijk moeten de mensen te weten komen dat Imschoot actief zal zijn op Facebook. Om dit te verwezenlijken hebben we verscheidene methodes bedacht. Een eerste idee bestaat eruit om “follow us on Facebook” op hun digitaal reclamebord te laten verschijnen. Dit reclamebord bevindt zich op een druk verkeerspunt in hartje Lochristi waar heel veel passage is. Op die manier hopen wij dat de klanten de weg naar de Imschoot Facebookpagina zullen vinden. Ook zullen wij voor deze pagina voldoende promotie maken in de winkel zelf en zullen wij onze SEO verbeteren, zodat onze Facebook pagina eenvoudiger te bereiken zal zijn. Een laatste middel om voldoende fans te lokken bestaat eruit om de eerste 50 delers van de pagina een waardebon ter waarde van € 25 aan te reiken.

Idee 2

Ons tweede idee bestaat eruit om Youtube te gebruiken als promotiemiddel. Hierbij is het de bedoeling dat er een promovideo wordt gemaakt en honderden (duizenden) keren bekeken zal worden. Om dit te verwezenlijken zouden wij gebruik maken van getuigenissen van een tiental bestaande klanten. De mening van bestaande klanten is immers de beste reclame die je als bedrijf kunt hebben. Wanneer deze klanten hebben meegewerkt aan onze promovideo zullen wij hen deze opsturen, zodat zij het fragment op hun Facebook pagina kunnen delen. Ten tweede  zullen wij een artikel omtrent het promotiefilmpje laten schrijven op de lokale nieuwssite Lochristi Blogt. Tevens zal er in dit artikel een bijhorende link zijn naar het Youtube filmpje. Ook zullen wij het promotiemateriaal als intro gebruiken op de website van Imschoot. De meest doorslaggevende actie zou een combinatie van Facebook en Youtube moeten zijn. In onze brick shop hebben wij een flat screen waarop de klanten onze reclame kunnen bewonderen. Wij zullen aan de kassa een extra laptop ter beschikking stellen, zodat deze klanten ons fragment met al hun vrienden kunnen delen. Opnieuw krijgen de eerste 50 personen die ons Youtube reclamespotje delen een waardebon van € 25 toegereikt. Natuurlijk zullen niet enkel de personen die in onze winkel het filmpje deelden een waardebon krijgen, ook de anderen die vanop een andere plaats onze spot deelden zullen een waardebon van € 25 opgestuurd krijgen.